W okresie nastoletnim w umyśle zachodzą zmiany związane z pamięcią, myśleniem, rozumowaniem, koncentracją, podejmowaniem decyzji oraz nawiązywaniem relacji.
Od około dwunastego do dwudziestego czwartego roku życia przechodzimy intensywne procesy rozwojowe. Ich zrozumienie pozwala cieszyć się bardziej pozytywnym oraz produktywnym życiem.
Dorastanie wiąże się z wieloma wyzwaniami, ale zmiany w mózgu i umyśle młodego człowieka prowadzą do pojawienia się takich cech charakteru, które mogą nam służyć nie tylko w tym okresie życia, ale również w dorosłości. Od tego, jak poradzimy sobie z tymi wyzwaniami, zależy nasze dalsze życie. Twórcze aspekty dorastania mogą również przysłużyć się naszemu światu, ponieważ naturalna tendencja do burzenia status quo oraz energia młodości sprzyjają nowatorskim poglądom i innowacjom.
Na początku okresu dorastania zachodzą istotne zmiany w mózgu, które prowadzą do pojawienia się nowych atrybutów umysłu, takich jak poszukiwanie nowości, zaangażowanie społeczne, intensywna emocjonalność oraz kreatywna eksploracja. Ze względu na zmiany w głównych obwodach mózgowych okres ten znacznie różni się od dzieciństwa.
Nastolatki poszukują nowości, nawiązują innego rodzaju relacje z rówieśnikami, odczuwają bardziej intensywne emocje, ale także buntują się przeciwko konwenansom i wymyślają nowe rozwiązania. Naturalnie każda pozytywna zmiana ma również swoje negatywne aspekty. Przyjrzyjmy się zatem czterem głównym atrybutom dorastającego mózgu pod kątem korzyści i potencjalnych zagrożeń: